Lotnisko im. Fryderyka Chopina na warszawskim Okęciu zostało otwarte 1934 roku, w czasie wojny podczas okupacji przez niemieckie wojska zostało zniszczone. Przez kolejne trzy lata (1945 - 1947) trwała gruntowna jego odbudowa. Dopiero w 1947 roku oddano do użytku wieże kontrolną. Kilka lat później rozpoczął się generalny remont pasa startowego nr 1. Rok 1959 okazał się przełomowy, ponieważ podjęto decyzje wybudowaniu Międzynarodowego Dworca Lotniczego. Otwarcie nastąpiło dziesięć lat później. Port lotniczy od początku istnienia cieszył się dużą popularnością, dlatego już w 1971 r. obsłużył milion pasażerów. Pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku (1979 - 1980) wydłużono drogi startowe DS1 do 2800 m oraz DS3 do 3690 m. Po ustaniu stanu wojennego zapadła decyzja Prezydium Rządu o rozbudowie warszawskiego lotniska. Budowa terminalu 1 rozpoczęła się w 1989 roku, 3 lata później gotowy obiekt przekazano do użytku publicznego. Uruchomienie Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym odbyło się w 1998 roku.
Dopiero w 2001 r. lotnisku nadano imię patrona Fryderyka Chopina, od tego momentu trwała również ciągła rozbudowa lotniska, dlatego w 2004 r. do użytku pasażerów oddano terminal o nazwie „Etiuda”, a następnie uruchomiono Terminal VIP Aviation, którego zadaniem była obsługa małych samolotów prywatnych. W roku 2006 otwarto hale przylotów Terminal 2. Od tej pory pasażerowie korzystają wyłącznie z terminalu 1 i 2.
W 2008 roku lotnisko przeszło modernizację, które dostosowało je do potrzeb osób niepełnosprawnych, zainstalowano punkty informacyjne. Wprowadzono samoobsługowe stanowiska do odpraw pasażerskich. 2 lata temu warszawski port lotniczy Okęcie obchodził jubileusz 75-lecia. W 2009 roku lotnisko uzyskało 1,3 mln euro na „Prace studialne związane z długofalowym rozwojem Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie”. Celem prac jest optymalizacja przepustowości lotniska poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii, dostosowanych do specyficznych potrzeb Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie oraz podniesienie efektywności działań dotyczących ochrony środowiska. W ostatnich latach otrzymano również unijne środki na zakup urządzeń wspomagających utrzymanie lotniska w okresie zimowym. Zakup całości sprzętu kosztować będzie 28,1 mln zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz